Prawo
Informacje dotyczące możliwości pracy w Niemczech
Swoboda Å›wiadczenia usÅ‚ug: pierwszy krok naprzód
​
Po dwóch latach prac, Parlament Europejski przyjÄ…Å‚ w pierwszym czytaniu sprawozdanie w sprawie dyrektywy otwierajÄ…cej dostÄ™p do rynku usÅ‚ug. Pierwotny projekt zostaÅ‚ poddany gruntownym zmianom. Jednak zasadniczy cel dyrektywy zostaÅ‚ zachowany: zniesienie barier w dostÄ™pie do wspólnego rynku dostawcom usÅ‚ug. Dyrektywa nie niesie zmian w zakresie praw pracowniczych zdefiniowanych w regulacjach krajowych.
Dyrektywa dotyczy swobody Å›wiadczenia usÅ‚ug przez firmy lub usÅ‚ugodawców pracujÄ…cych na wÅ‚asny rachunek. Projekt ma na celu uÅ‚atwienie Å›wiadczenia usÅ‚ug zarówno poprzez rozpoczÄ™cie staÅ‚ej dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej w innym kraju UE jak i Å›wiadczenie czasowe, bez zmiany siedziby przedsiÄ™biorstwa. To wÅ‚aÅ›nie ten drugi przypadek wywoÅ‚aÅ‚ najwiÄ™cej sporów. W pierwotnej wersji projektu, swoboda przepÅ‚ywu usÅ‚ug miaÅ‚a być zagwarantowana poprzez tzw. zasadÄ™ kraju pochodzenia (Art.16). Inne zasadnicze dla projektu kwestie to zakres obowiÄ…zywania dyrektywy, czyli tego, jakie rodzaje usÅ‚ug bÄ™dzie ona regulować (Art.2) oraz znoszenie barier administracyjnych utrudniajÄ…cych czasowe delegowanie przez firmÄ™ swoich pracowników do innego paÅ„stwa czÅ‚onkowskiego (Art.24 i 25).
​
Swoboda świadczenia usług
Przed gÅ‚osowaniem plenarnym dwie najwiÄ™ksze grupy polityczne w Parlamencie doszÅ‚y do kompromisu w sprawie artykuÅ‚u 16. Projekt Komisji Europejskiej wprowadzaÅ‚ zasadÄ™ kraju pochodzenia, która zapewniaÅ‚a, że usÅ‚ugodawcy podlegaliby na terenie paÅ„stwa, w którym Å›wiadczÄ… usÅ‚ugi wyłącznie przepisom krajowym PaÅ„stwa CzÅ‚onkowskiego, z którego pochodzÄ… (z wyjÄ…tkiem regulacji dotyczÄ…cych prawa pracy). W wersji przyjÄ™tej przez Parlament Europejski zasada ta zastÄ…piona zostaÅ‚a terminem "swoboda Å›wiadczenia usÅ‚ug". ZÅ‚agodzono też brzmienie zapisów dotyczÄ…cych warunków transgranicznego Å›wiadczenia usÅ‚ug. W ostatniej chwili politycy porozumieli siÄ™ też co do wykreÅ›lenia z tego artykuÅ‚u zapisów umożliwiajÄ…cych PaÅ„stwom CzÅ‚onkowskim ograniczanie swobody Å›wiadczenia usÅ‚ug (Art.16.3) ze wzglÄ™du na politykÄ™ socjalnÄ… kraju, w którym usÅ‚uga jest Å›wiadczona i ochronÄ™ konsumenta. W opinii niektórych posÅ‚ów takie zapisy otwieraÅ‚yby niemal nieograniczone możliwoÅ›ci odmowy dostÄ™pu do rynku. PaÅ„stwo CzÅ‚onkowskie może jednak nadal ograniczyć prawo Å›wiadczenia usÅ‚ugi wedle kryteriów zdefiniowanych w projekcie, ale pod warunkiem, że wymagania, które stawia dostawcom nie naruszajÄ… zasady niedyskryminacji (np. zakaz dostÄ™pu do rynku ze wzglÄ™du na przynależność paÅ„stwowÄ…), koniecznoÅ›ci (np. wprowadzenie bariery musi być rzeczywiÅ›cie usprawiedliwione racjami polityki spoÅ‚ecznej lub bezpieczeÅ„stwa publicznego, ochrony zdrowia lub Å›rodowiska) i proporcjonalnoÅ›ci (uzasadnione sÄ… tylko wymagania niewykraczajÄ…ce poza to, co niezbÄ™dne do osiÄ…gniÄ™cia zaÅ‚ożonego celu).
Dyrektywa wymienia wymagania, których PaÅ„stwa CzÅ‚onkowskie nie mogÄ… nakÅ‚adać na dostawców usÅ‚ug z siedzibÄ… w innym kraju UE. Na przykÅ‚ad nie można wymagać, aby przedsiÄ™biorstwo usÅ‚ugodawcy miaÅ‚o siedzibÄ™ lub filiÄ™ na terytorium kraju, w którym Å›wiadczona jest usÅ‚uga. Nie można również wymagać uzyskiwania zezwolenia na Å›wiadczenie usÅ‚ugi od wÅ‚aÅ›ciwych organów paÅ„stwa czÅ‚onkowskiego, w tym wpisu do rejestru lub zarejestrowania w organizacji lub stowarzyszeniu zawodowym na ich terytorium. Nie można ustanawiać specyficznych wymagaÅ„ utrudniajÄ…cych Å›wiadczenie usÅ‚ug przez osoby pracujÄ…ce na wÅ‚asny rachunek ani zabraniać używania wÅ‚asnego sprzÄ™tu i materiaÅ‚ów używanych zwykle przez usÅ‚ugodawcÄ™.
Zachowana natomiast zostaÅ‚a generalna zasada, wedle której przedsiÄ™biorca uzyskuje prawo do Å›wiadczenia usÅ‚ug, również w innym paÅ„stwie UE, na zasadach obowiÄ…zujÄ…cych w jego kraju pochodzenia. RozpoczÄ™cie dziaÅ‚alnoÅ›ci gospodarczej na terenie innego niż wÅ‚asne paÅ„stwa UE zostanie uÅ‚atwione, bo znika caÅ‚a seria wymagaÅ„ i procedur, czÄ™sto dÅ‚ugotrwaÅ‚ych i kosztownych, stanowiÄ…cych przeszkody w dostÄ™pie do rynku. Procedury, którym przedsiÄ™biorca bÄ™dzie musiaÅ‚ sprostać zostanÄ… uproszczone. Jednak Parlament wprowadziÅ‚ do uÅ‚atwieÅ„ przewidzianych w tekÅ›cie wyjÅ›ciowym wiÄ™kszÄ… liczbÄ™ wyjÄ…tków, opowiedziaÅ‚ siÄ™ też za wiÄ™kszym nadzorem nad prowadzonÄ… dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… usÅ‚ugowÄ… przez kraj, w którym Å›wiadczona jest usÅ‚uga.
Delegowanie pracowników
Parlament zadecydowaÅ‚ o skreÅ›leniu ArtykuÅ‚u 24 i 25 zawierajÄ…cych zapisy dotyczÄ…ce czasowego oddelegowania pracowników do innego PaÅ„stwa CzÅ‚onkowskiego w celu Å›wiadczenia usÅ‚ug. PosÅ‚owie uzasadniali tÄ™ decyzjÄ™ tym, że przepisy prawa pracy mogÄ… być efektywnie egzekwowane wyłącznie w tym PaÅ„stwie CzÅ‚onkowskim, w którym praca jest wykonywana, podczas gdy zapisy proponowane w projekcie wyjÅ›ciowym ograniczaÅ‚y możliwoÅ›ci kontroli i nadzoru PaÅ„stwa, w którym usÅ‚uga jest Å›wiadczona. Zdaniem posÅ‚ów dyrektywa ograniczaÅ‚aby efektywność inspekcji warunków pracy prowadzonych przez paÅ„stwa przeznaczenia, dlatego argumentujÄ…, że w imiÄ™ zapewnienia pewnoÅ›ci prawnej i spójnoÅ›ci, wszelkich uÅ›ciÅ›leÅ„ dotyczÄ…cych obszaru delegowania pracowników należy dokonywać na gruncie już obowiÄ…zujÄ…cej dyrektywy 96/71/WE w sprawie delegowania pracowników. Jednak ta ostatnia dyrektywa również nie jest wolna od wad, a niektórym deputowanym, szczególnie z krajów ostatniego rozszerzenia, zależaÅ‚o na zniesieniu barier administracyjnych, które przed usÅ‚ugodawcami piÄ™trzÄ… wÅ‚adze niektórych PaÅ„stw CzÅ‚onkowskich nie realizujÄ…c celów dyrektywy o delegowaniu pracowników.
​
Co odróżnia swobodÄ™ Å›wiadczenia usÅ‚ug od innych swobód?
​
W odróżnieniu od swobody zakÅ‚adania przedsiÄ™biorstw, którÄ… charakteryzuje staÅ‚ość i ciÄ…gÅ‚ość, swoboda Å›wiadczenia usÅ‚ug opiera siÄ™ na tymczasowoÅ›ci. Oznacza to, że usÅ‚ugodawca Å›wiadczy usÅ‚ugÄ™ w innym kraju UE przez okreÅ›lony czas, a wiÄ™c dziaÅ‚alność ta nie ma charakteru ciÄ…gÅ‚ego ani staÅ‚ego.
Posiadając przedsiębiorstwo założone w jednym państwie członkowskim, możesz tymczasowo świadczyć usługę w innym kraju UE. Nie chodzi więc tu o dostęp do rynku pracy danego kraju Unii. Usługodawcy, ani ich pracownicy, nie poszukują zatrudnienia w kraju UE, gdyż są oni już zatrudnieni w firmie w Polsce.
WedÅ‚ug ogólnej zasady, usÅ‚uga polega na wytworzeniu nowego dobra, co zwiÄ…zane jest z potrzebÄ… posiadania fachowej wiedzy i potencjaÅ‚u wykonawczego. Dotyczy to wiÄ™kszoÅ›ci prac, które można Å›wiadczyć na podstawie umów cywilnych, przede wszystkim umów o dzieÅ‚o.
​
W jaki sposób można Å›wiadczyć usÅ‚ugi?
​
Samozatrudnienie
Swoboda Å›wiadczenia usÅ‚ug może być realizowane na zasadzie samozatrudnienia. UsÅ‚ugodawca ma zarejestrowane w Polsce przedsiÄ™biorstwo gdzie prowadzi część swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci i tymczasowo Å›wiadczy usÅ‚ugi w innym paÅ„stwie czÅ‚onkowskim, na podstawie kontraktu zawartego z przedsiÄ™biorstwem lub osobÄ… fizycznÄ…. W przypadku gdy Polski przedsiÄ™biorca postanowi całą swojÄ… dziaÅ‚alność prowadzić w innym paÅ„stwie czÅ‚onkowskim zaprzestajÄ…c Å›wiadczenia usÅ‚ug w Polsce powinien skorzystać z możliwoÅ›ci zaÅ‚ożenia przedsiÄ™biorstwa na terenie tego paÅ„stwa czÅ‚onkowskiego gdzie bÄ™dzie faktycznie Å›wiadczyÅ‚ usÅ‚ugi. W innym przypadku sÅ‚użby kontrolne paÅ„stwa czÅ‚onkowskiego gdzie Å›wiadczy usÅ‚ugi mogÄ… mieć podstawy do oskarżenia polskiego przedsiÄ™biorcy o tzw. ”pozorne zakÅ‚adanie przedsiÄ™biorstw”.
